Dersin Adı | Sözlü Çeviriye Giriş |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ETI 212 | Bahar | 3 | 0 | 3 | 5 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | Yüz Yüze | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | TartışmaSoru & Cevap | |||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin temel amacı, sözlü çeviri için dinleme ve not alma becerilerini geliştirmek ve alınan notlardaki bilgileri kaynak dilde aktarmak; ve bu bilgileri erek dilde özet halinde ifade etmektir. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu derste öğrenciler sözlü çeviri derslerine hazırlık yaparlar. Öğrenciler gerçek bağlamlarda kaydedilmiş metinleri işitsel ve görsel formatta izleyerek ve dinleyerek aldıkları notlara ve hafızalarında kalan bilgilere dayanarak dinlediklerini kaynak dilde tekrar aktarırlar ve erek dilde özetleyerek tekrar ifade ederler. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş Dersin Gereksinimleri | |
2 | Sözlü Çeviriye Giriş Sözlü Çeviri Türleri | Robin Setton, Andrew Dawrant, chap. 2.2 and 2.3.1 “Modes of interpreting” and “Domains and Settings” in Consecutive Interpreting: A Complete Course (Amsterdam; Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2016), 16-20, 21-42, ISBN: 978-90-272-5862-5 |
3 | Ardıl Çeviri için Not Alma Çeşitli Alıştırmalar | Jean-François Rozan, The 7 principles of note-taking [Online: http://interpretertrainingresources.eu/wp-content/uploads/2020/07/rozan7principles.pdf]. Andrew Dawrant, Robin Setton, “Consecutive Interpreting”, chap. 5 in Conference Interpreting: A Complete Course, (Amsterdam; Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2016), 133-205, ISBN: 978-90-272-5862-5. |
4 | Ardıl Çeviri için Not Alma Çeşitli Alıştırmalar | Jean-François Rozan, The 7 principles of note-taking [Online: http://interpretertrainingresources.eu/wp-content/uploads/2020/07/rozan7principles.pdf]. Andrew Dawrant, Robin Setton, “Consecutive Interpreting”, chap. 5 in Conference Interpreting: A Complete Course, (Amsterdam; Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2016), 133-205, ISBN: 978-90-272-5862-5. |
5 | Ardıl Çeviri için Not Alma Çeşitli Alıştırmalar | Jean-François Rozan, The 7 principles of note-taking [Online: http://interpretertrainingresources.eu/wp-content/uploads/2020/07/rozan7principles.pdf]. Andrew Dawrant, Robin Setton, “Consecutive Interpreting”, chap. 5 in Conference Interpreting: A Complete Course, (Amsterdam; Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2016), 133-205, ISBN: 978-90-272-5862-5. |
6 | İsimler ve Rakamları Not Alma Çeşitli Uygulamalar | James Nolan, “Numbers”, chap. 17 in Interpretation: techniques and exercises, 2nd edition, (Bristol: Multilingual Matters, 2012), 288-293, ISBN: 9781847698094. |
7 | Dinleme, not alma ve yeniden ifade etme uygulamaları | ORCIT – SCIC [online: https://orcit.eu/resources-shelf-en/story_html5.html] Speech Repository [online: https://webgate.ec.europa.eu/sr/] Audio-recordings from various sources |
8 | Dinleme, not alma ve yeniden ifade etme uygulamaları | ORCIT – SCIC [online: https://orcit.eu/resources-shelf-en/story_html5.html] Speech Repository [online: https://webgate.ec.europa.eu/sr/] Audio-recordings from various sources |
9 | Ara Sınav | |
10 | Dinleme, not alma ve yeniden ifade etme uygulamaları | ORCIT – SCIC [online: https://orcit.eu/resources-shelf-en/story_html5.html] Audio-recordings from various sources |
11 | Dinleme, not alma ve yeniden ifade etme uygulamaları | ORCIT – SCIC [online: https://orcit.eu/resources-shelf-en/story_html5.html] Speech Repository [online: https://webgate.ec.europa.eu/sr/] Audio-recordings from various sources |
12 | Dinleme, not alma ve yeniden ifade etme uygulamaları | ORCIT – SCIC [online: https://orcit.eu/resources-shelf-en/story_html5.html] Speech Repository [online: https://webgate.ec.europa.eu/sr/] Audio-recordings from various sources |
13 | Dinleme, not alma ve yeniden ifade etme uygulamaları Ardıl Çeviriye Giriş | ORCIT – SCIC [online: https://orcit.eu/resources-shelf-en/story_html5.html] Speech Repository [online: https://webgate.ec.europa.eu/sr/] Audio-recordings from various sources |
14 | Dinleme, not alma ve yeniden ifade etme uygulamaları Ardıl Çeviriye Giriş | ORCIT – SCIC [online: https://orcit.eu/resources-shelf-en/story_html5.html] Speech Repository [online: https://webgate.ec.europa.eu/sr/] Audio-recordings from various sources |
15 | Dönemin gözden geçirilmesi | |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | ORCIT – SCIC [online: https://orcit.eu/resources-shelf-en/story_html5.html] Speech Repository [online: https://webgate.ec.europa.eu/sr/] James Nolan, Interpretation: techniques and exercises, 2nd edition, (Bristol: Multilingual Matters, 2012), ISBN: 9781847698094. Andrew Dawrant, Robin Setton, Conference Interpreting: A Complete Course, (Amsterdam; Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2016), ISBN: 978-90-272-5862-5. Jean-François Rozan, The 7 principles of note-taking [Online: http://interpretertrainingresources.eu/wp-content/uploads/2020/07/rozan7principles.pdf]. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Franz Pöchhacker, Introducing interpreting studies (London and New York: Routledge, 2016), ISBN: 9780415742726. Roderick Jones, Conference interpreting explained (London and New York: Routledge, 2014), ISBN: 9781900650571. |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 10 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | - | - |
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 10 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 35 |
Final Sınavı | 1 | 45 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 3 | 55 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 45 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | - | - | |
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 15 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 25 | |
Final Sınavı | 1 | 35 | |
Toplam | 151 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Mütercim Tercümanlık alanında ileri düzeyde kavramsal, kuramsal ve uygulamalı bilgiler edinir, | X | ||||
2 | Mütercim Tercümanlık alanında edindiği kavram ve fikirleri bireysel veya ekip çalışması halinde bilimsel yöntemlerle inceler, araştırır, verileri yorumlar, | |||||
3 | Kaynak ve erek dillerin dilbilgisel ve anlamsal yapılarını anlar ve kullanır, | X | ||||
4 | Kaynak ve erek dile ilişkin çeşitli toplumsal, kültürel ve tarihsel yaklaşımlar hakkında bilgi edinir ve bu bilgileri metin çözümlemede ve metin üretiminde kullanır, | |||||
5 | Kaynak dildeki yazılı ve sözlü metinleri anlar, yorumlar ve bu metinleri erek dile anlamları ve işlevleriyle örtüşen bir dil kullanarak aktarır, | X | ||||
6 | Edindiği kuramsal bilgi ve yetkinlikler ışığında çeviri sürecindeki aşamaları, stratejileri ve sorunları tanımlayarak yaratıcı çeviriler yapar ve çeviri metinleri eleştirir, | |||||
7 | Farklı uzmanlık alanlarına ilişkin geliştireceği kuramsal bilgileri ve araştırma yapma becerisini çeviri edimine aktarır, | |||||
8 | Çevirinin tüm süreçlerinde bilgisayar destekli çeviri araçlarını ve otomatik çeviriyi etkin bir biçimde kullanır ve bu alanlardaki kuramsal ve uygulamaya yönelik gelişmeleri izler, | |||||
9 | Çevirmenin toplumsal rolü, iş profili, mesleki etik değerleri konusunda farkındalık kazanır ve bireysel veya ekip halinde çalışmada iş yükü yönetimi becerisini edinir, | X | ||||
10 | Çeviri sürecinin tüm aşamalarında kaliteyi artırmak üzere gerekli kaynaklara erişir ve bunları kullanarak erek metni kalite hedefleri doğrultusunda kontrol eder, | |||||
11 | Türkçe ve İngilizcede sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar, ikinci bir yabancı dili iyi düzeyde, üçüncü bir yabancı dili orta düzeyde kullanır, | X | ||||
12 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest